7.11.2013

Kuvailua koulussa

Meillä on tää viikko koulussa ollut valokuvaamista. Mä oon siis radio- ja tv-toimittajalinjalla, mutta myös kaikki muu journalismi kuuluu ainakin osittain asiaan, niin meillä on nyt siis pari viikkoa valokuvaamista valokuvauslinjan opettajan johdolla.
Kuten moni blogia vähänkään pidempään lukenut voi huomata niin mä pidän älyttömästi valokuvaamisesta, joten tää on mulle ihan unelma, että joku vähän paremmin osaava kertoo miten voi saada parempia kuvia!
Hetken surkuttelin kun hainkin radiolinjalle enkä valokuvaukseen, mutta en mä tästä kuitenkaan ammattia halaja, joten näin on hyvä. Opinpahan perusteet!
 
Huomenna meillä ei siis oo koulua ollenkaan, koska meille annettiin viikonlopuks kaks vähän isompaa tehtävää, niin perjantai on kuvauspäivä.
Tässä vähän mun tuotoksia tältä viikolta.
 

 
Nää kaks kuvaa on siis täysin muokkaamattomia.
Aiheena oli siis lyhyt ja pitkä syvyysterävyys.
Mä yritän selittää tän nyt jotenkin ymmärrettävästi omin sanoin!
Syvyysterävyyttä siis saa muokattua aukkoa säätämällä. Mitä isompi aukko (eli mitä pienempi luku), sitä lyhyempi tarkennusalue. Ylemmässä kuvassa on siis lyhyt tarkennusalue.
Mitä pienempi aukko on (isompi luku), sitä pidempi tarkennusalue, kuten alemmassa kuvassa.
Molemmissa kuvissa siis etualalla oleva jälkiruokakulho on tarkka, mutta ylemmässä tausta on sumuinen.
Nää mun kuvat ei ehkä oo ihan parhaimmat esimerkit tässä tapauksessa, koska ton alemman kuvan tausta on silti vähän epätarkka ja sumuinen, mutta kyllä sen eron tosta vähän näkee.
Pieni aukko sopii esimerkiksi maisemakuvaukseen tai isojen tilojen kuvaukseen, jossa tarvitaan pitkä terävyysalue.
Aukkoa muokatessa täytyy kuitenkin ottaa myös huomioon, että mitä isompi aukko on, sitä enemmän se ehtii kerätä valoa eli sitä valottuneempi kuvasta tulee.
 
Näistä mun kuvista opettaja sanoi, että kuva on vähän punaisenkellertävä, minkä saa helposti muokattua pois kuvanmuokkausohjelmalla.
 
 
Tän aihe oli ruokakuva. Oli vaikea arvata vai mitä :D
En ihan tiedä, mikä tän harjoituksen pointti oli varmaan joku asettelu, koska opettaja käski kiinnittää huomiota juuri ruuan ja aterimien asetteluun ja siihen et ne on esteettisesti hyvännäkösiä.
Lisäks kuva piti ottaa suoraan ylhäältä tai viistosti.
Tästä kuvasta ope sano, että yläreunasta olisi voinut pöydän reunan rajata pois. Lisäksi oli vähän kahden rajoilla se, että häiritseekö yläreunassa toi pöydän, tarjottimen ja pöytäliinan vinous, mutta sekin olisi kuulemma ollut parempi jos ton pöydän reunan olisi tosiaan rajannut pois.
Lisäksi olisin ilmeisesti voinut vasemmasta reunasta leikata rohkeammin pois, kun nyt sieltä on tota kiisselikulhoa rajattu vain vähän.
Tätäkään kuvaa ei ole muokattu.
 
 
Aiheena omakuva peilin tai peilipinnan kautta.
En ollut ehkä kaikkein luovin tän peilipinnan valitsemisessa, mutta no jaa. Jouduin ottaan miljoona kuvaa ku kamera näky koko ajan kaikissa ja oli vaikee saada koko kasvoja/päätä näkymään.
Tästä jouduin muokkaamaan keltaisuutta jo aika paljon pois ja silti se näyttää viä vähän keltaiselta. Opettajakin taisi sanoa siitä.
Itsekin huomasin sen, mutta mulle sanottiin tosta vasemmassa alareunassa olevasta katkaisijasta, että se vähän häiritsee. Muuten kuva oli kuulemma kivan pelkistetty ja yksinkertainen. Sitten eräs opiskelijatoveri sano, että ois jättäny mukavaa mietiskelyn varaa jos oisin rajannut tota kuvaa niin, ettei toi mun käsi ja kakkulapion varsi näy niin paljoa.
 
 
Tää kuva liitty myös tohon äskeiseen tehtävään, mutta en palauttanut tätä opettajalle. Tää vaan oli mun mielestä niin kiva, et laitoin tännekin! Ihan hyvä että en palauttanut tätä opettajalle koska eräs toinen oli myös tajunnut saman idean, vaikkakin hieman varioituna.
 

 
Näissä oli aiheena tärkeä esineeni.
Nää toteutettiin parityönä ja ylemmässä mun kaverin Hannan tärkeä esine, joka oli risti. Hannan kuvan otti siis minä ja toisinpäin.
Tehtävänannossa opettaja käski kiinnittää huomiota, ettei taustalla ole vaan jotain random sälää vaan, että joko aivan pelkistetty tai jotain aiheeseen liittyvää, jotta huomio kiinnittyy itse esineeseen.
Ylemmästä kuvasta opettaja sano, että tää sopii just paremmin mustavalkokuvana. Oli kuulemma onnistunut kuva.
Alemmassa tarkennus on ehkä enemmän mun päähän tai jonnekin kun noihin kirjoihin mun kädessä. Olisin voinut kuulemma astua kauemmas taustasta, niin että sitä ois sitten saanut vähän epäterävöutettyä käyttämällä sitä aukkoa.
Sitten myös mun yks opiskelijakaveri sano, että auki olevan kirjan päällä ois voinut näkyä sormi, sillä nyt se näyttää vähän häiritsevältä kun on vaan musta hiha ja sitten kirja.
 
Siinä siis tän viikon kuvaustehtävät! Voin laittaa ens viikon loppuna seuraavan viikon tehtäviäkin, ellei ne oo ihan katastrofaalisia!
Äiti, oletko sä enkeli? -tarinaan tulee jatkoa varmaan tänään tai huomenna!

4 kommenttia:

  1. Toi ristikuva on hyvä! Pakko sanoo, että Hannu ei kyllä ole ammattilaisvalokuvaaja, vaan Hannu on ammatiltaan toimittaja. Hannulla ei mun mielestä ole edes valokuvauksesta mitään koulutusta, ainakaan ammattia.

    VastaaPoista